Hopp til hovedinnhold

Personvern

Personvernerklæringen gjelder for deg som besøker våre nettsteder, har tatt i bruk våre tjenester eller ønsker informasjon om hvordan Hafslund behandler personopplysninger.

Dersom du har spørsmål om denne personvernerklæringen, kan du kontakte oss på e-post .

Behandlingsansvarlig for dine personopplysninger

Hafslund AS er behandlingsansvarlig for dine personopplysninger. Hafslund er ansvarlig for formål med behandlingen og måten personopplysningene dine behandles på. Enkelte av Hafslunds datterselskaper er ansvarlig for utvalgte behandlingsaktiviteter innenfor sine virkeområder. Disse datterselskapene er:

  • Hafslund Kraft
  • Hafslund Vekst
  • Hafslund Celsio
  • Hafslund Invest

Hvorfor samler vi inn opplysninger om deg?

Vi bruker dine personopplysninger til følgende formål:

Tjenestelevering og kundeservice

Vi samler inn og bruker personopplysninger om deg til å behandle bestillinger, levere produkter og tjenester, utøve kundeservice og behandle innbetalinger, avtaler og transaksjoner.

Opplysningene som er nødvendige for å kunne levere tjenester, varierer ut fra hvilket produkt eller hvilken tjeneste det er snakk om. Nettbaserte tjenester kan kreve at brukeren bekrefter sin identitet, mens fjernvarmeavtaler krever at vi måler forbruket.

Vår kundeservice håndterer forespørslene og meldingene dine for å hjelpe deg. Vi kan kommunisere med deg via telefon, e-post, og andre digitale kanaler, inklusive sosiale medier.

Avtale er vanligvis grunnlaget for å behandle dine opplysninger i forbindelse med levering av tjenester og kundeservice. Dersom det er påkrevet ved lov, kan vi be om ditt samtykke til å levere enkelte tjenester, for eksempel tjenester basert på sted.

Webanalyse og informasjonskapsler på hafslund.no

Som en viktig del av arbeidet med å lage et brukervennlig nettsted, ser vi på brukermønsteret til de som besøker nettsidene. For å analysere informasjonen, bruker vi analyseverktøyet Matomo . Vi benytter analyseverktøyet for å finne ut hvordan besøkende benytter seg av nettsidene våre, slik at vi kan optimalisere brukeropplevelsen.

Våre nettsider benytter informasjonskapsler (cookies) som utfører essensielle funksjoner for nettsiden, samt noen få til analyse.

For bruk av ikke-essensielle cookies, ber vi om ditt samtykke når du besøker nettsidene våre. Du kan når som helst trekke tilbake ditt samtykke.

Salg, markedsføring og interessekommunikasjon

Hvis du er kunde av oss, kan vi sende deg informasjon som gjelder ditt kundeforhold eller din profesjonelle relasjon med oss, uten ditt samtykke. Dette gjør vi i form av nyhetsbrev og e-post, der du alltid har mulighet til å melde deg av denne type kommunikasjon. Dette gjør vi ut fra såkalt berettiget interesse.

Hvis du ikke er kunde av oss, vil vi alltid be om ditt samtykke til å kontakte deg med markedsføring, når dette er påkrevd etter loven.

Nedenfor kan du lese mer om de forskjellige typene markedsføring.

Kundemarkedsføring

  • Kundemarkedsføring er elektronisk markedsføring som sendes uten samtykke til eksisterende kunder i de landene der denne praksisen er tillatt.
  • Vi sender denne kommunikasjonen til den e-postadressen du har oppgitt i forbindelse med kundeforholdet.
  • Vi sender regelmessig informasjon om produkter og tjenester som er relevant for kundeforholdet, i tillegg til invitasjoner til relevante arrangementer og relevant informasjon som vi tror du kan ha nytte av, for eksempel tips og råd om produktet eller tjenesten du har kjøpt av oss.

Samtykkebasert markedsføring

  • Vi sender deg elektronisk markedsføring og nyhetsbrev dersom du har samtykket til det. Denne markedsføringen kan inneholde informasjon om produkter og tjenester fra andre selskaper i Hafslund-konsernet, eller om produkter og tjenester fra våre partnere.

Elektronisk markedsføring

  • Til markedsføring i mobile applikasjoner kan vi bruke data vi har samlet inn om din bruk av applikasjonen, og dine Customer Relationship Management-data (CRM-data). Vi kjøper også annonsetjenester fra eksterne selskaper som retter sin virksomhet mot målgrupper som er relevante for Hafslund, med annonser for Hafslund produkter og tjenester. I slike tilfeller behandler ikke Hafslund dataene.

Data som brukes til å optimalisere salg og markedsføring ("profilering")

  • Til markedsføring og annonsering bruker vi data som er samlet inn under kundeforholdet og fra kundeundersøkelser, data om nettatferd og avledede data som for eksempel forutsier brukernes interesser.
  • På grunnlag av disse dataene kan vi gjøre markedsføringen mer relevant og effektiv samt sende deg bedre tilpassede tilbud. Et eksempel på avledede data er et segment som forteller oss at brukeren sannsynligvis bor i en enebolig eller et rekkehus. 

Relasjoner til interessenter

Vi håndterer relasjoner til interessenter ved å kommunisere om relevante emner og markedsføre arrangementer, for eksempel i nyhetsbrev. Kommunikasjon sendes til de kontaktadressene vi har registrert.

Utvikling av produkter og tjenester

Vi behandler personopplysninger for å kunne forbedre og utvikle tjenestene til kundene, for å kunne støtte beslutninger i forbindelse med virksomheten og for å kunne vurdere kundenes tilbakemeldinger og behov.

Grunnlaget for å behandle opplysninger i forbindelse med utvikling av produkter og tjenester er berettiget interesse. Dette gjøres for eksempel ved å innhente tilbakemeldinger direkte fra brukerne, ved å bruke data som er generert fra bruken av våre tjenester i analyser, eller ved å teste systemfunksjonalitet med midlertidige utvalgsdata.

Databehandling for utvikling av våre produkter og tjenester skjer normalt med avidentifiserte data i den grad det er mulig. Når vi samler inn kontaktopplysninger i forbindelse med undersøkelser eller intervjuer, kan vi informere om bruken av kontaktopplysningene. Noen ganger kan vi bruke utvalg av reelle data, for eksempel for å teste funksjonen til systemene våre.

I analyser behandler vi ikke data som kan identifisere personer, men vi samler store mengder data om bruken av tjenestene for å kunne lage statistiske modeller, rapporter, prognoser og trendanalyser til støtte for beslutninger i virksomheten, lage analyser om tjenestenivåer / ytelsen til tjenestene og beregne kundesegmenter som brukes til å forbedre salg og markedsføring, som beskrevet under punkt 3.2.5.

Hafslund jobber med etablerte og nye vekstinitiativer innenfor den fornybare verdikjeden. Dette inkluderer flere diverse prosjekter, tjenester og produkter, herunder rådgivning. Behandlinger av personopplysninger er primært knyttet til virksomheter med kunder og der Hafslund behandler mye kontaktinformasjon, både hos store nasjonale aktører, mindre oppstartsselskaper i både i privat og offentlig sektor og borettslag og sameier. Behandlingsgrunnlagene kan variere fra formål til formål, men som hovedregel vil det være basert på personvernforordningen artikkel 6 nr. 1 bokstav (avtale) eller nr 1 bokstav f (berettiget interesse).

Juridiske forpliktelser

Vi behandler personopplysninger for å kunne overholde våre juridiske forpliktelser, for eksempel regnskaps- og skattelovgivning og lovgivning mot hvitvasking av penger.

Forsvare juridiske rettigheter og garantere sikkerheten til våre tjenester og kunder

Vi bruker personopplysninger for å forsvare og sikre våre rettigheter og våre kunders rettigheter. 

Grunnlaget for å behandle opplysninger til forsvar mot rettskrav, innkreving av gjeld, kredittvurdering, informasjonssikkerhet og bekjempelse av bedrageri og misbruk er typisk berettiget interesse.

Personopplysninger behandles for å ivareta sikkerheten for både kunden og våre produkter og tjenester. Dette skjer for eksempel gjennom å ha tilgangslogger og sikkerhetskopier.

Varslinger og varslingskanal

Hafslund har etablert varslingssystem for varsling av kritikkverdige forhold, herunder brudd på Hafslunds etiske retningslinjer, fare for liv og helse, og utilbørlig adferd. Dette systemet omfatter alle ansatte og innleide i Hafslund, samt tredjeparter, for eksempel ansatte hos forretningsforbindelser, og leverandører.

Varsling kan gjøres via Hafslunds varslingskanal. Leverandør av varslingstjenesten er BDO AS. Det kan varsles anonymt, og kommunikasjon i anledning saken kan gjøres anonymt via sikker postboks. Nærmere beskrivelse av personvern i varslingssaker og varslingstjenesten følger her Hafslund | Retningslinjer for personvern .

Rekruttering og ansettelsesprosesser

Dersom du søker jobb hos Hafslund-konsernet, trenger vi å behandle opplysninger om deg for å vurdere din søknad. Ansettelsesprosessen innebærer behandling av de opplysningene du oppgir til oss gjennom dokumentene du sender oss, blant annet søknad, CV, vitnemål og attester. I tillegg til eventuelle intervju, vil Hafslund også innhente referanser for aktuelle kandidater. Hafslund benytter jobbsøkerportalen Teamtailortil å administrere innsendte søknader. For å vurdere innsendt dokumentasjon, gjennomføre intervjuer og kontakte referanser benytter vi samtykke som behandlingsgrunnlag i personvernforordningen artikkel 6 nr. 1 bokstav a.

Dersom du får tilbud om ansettelse og inngår kontrakt, gjennomfører Hafslund bakgrunnssjekk av alle. Hvis du ansettes i Hafslund Kraft gjør vi dette i henhold til kraftberedskapsforskriften § 6-7, der behandlingsgrunnlaget er personvernforordningen artikkel 6 nr. 1 bokstav c (rettslig forpliktelse). Dersom du ansettes i Hafslund AS eller Hafslund Vekst baserer vi oss på oppfyllelse av avtale som behandlingsgrunnlag. I noen særlige rekrutteringer gjennomfører vi også kredittsjekk. Dersom dette er tilfelle, skal du gjøres oppmerksom på dette i rekrutteringsprosessen. Hjemlene som benyttes er de samme som bakgrunnssjekk.

Stillingssøknader oppbevares i Teamtailor. Søknader slettes innen 2 år, eller når du trekker tilbake ditt samtykke.

Dersom du er ansatt i Hafslund-konsernet finner du egen personvernerklæring for ansatte på intranettet.

Kommunikasjon og bruk av sosiale medier

Hafslund benytter Meta (Instagram og Facebook) og LinkedIn som plattform for toveiskommunikasjon med våre følgere. Dette gjør vi for å komme i kontakt med folk og spre budskap om virksomheten Hafslund, i tillegg til å gjøre virksomheten attraktiv for potensielle nye søkere.

Opplysninger som benyttes på plattformene brukes ikke til andre formål enn å kommunisere med følgere, og gi informasjon om våre produkter og tjenester. Dette gjør vi på bakgrunn av en berettiget interesse som behandlingsgrunnlag i personvernforordningen artikkel 6 nr. 1 bokstav f.

Kameraovervåking

Hafslund benytter i svært stor grad kameraovervåking på kraftstasjoner og kraftanlegg. Dette gjør vi for å sikre anlegg, systemer eller annet som er eller kan bli av vesentlig betydning for driften og gjenoppretting av ekstraordinære situasjoner mot uønskede hendelser og handlinger (herunder adgang for uvedkommende). Det betyr at i noen tilfeller kan kameraovervåkingen fange opp sivile som er ute i skog, mark og fjell i nærheten av våre kraftstasjoner. Vi gjennomfører kameraovervåking med behandlingsgrunnlag i personvernforordningen artikkel 6 nr 1. bokstav c (rettslig forpliktelse) med hjemmel i kraftberedskapsforskriften § 5-1.

Vi gjennomfører kameraovervåking i henhold til forskrift om kameraovervåking i virksomhet som bl.a. betyr at vi som hovedregel bare lagrer opptak i syv dager, og sørger for god skilting der du ferdes med kontaktinformasjon. Unntaksvis lagrer vi i 30 dager ved behov etter bestemmelser i nevnte forskrift.

Personopplysninger om grunneiere

Hafslund behandler personopplysninger om mange grunneiere. Opplysninger som behandles er i hovedsak navn, adresse, telefonnummer, gårds- og bruksnummer, eier, kontoinformasjon og personnummer. Personnummer benyttes til tinglysing når Hafslund skal gjennomføre engangsinnløsninger.

Behandlingen gjennomføres i henhold til grunneieravtaler vi har med de enkelte grunneierne med behandlingsgrunnlag i personvernforordningen artikkel 6 nr. 1, bokstav b.

Hafslund Celsio

Hafslund Celsio er fjernvarmeprodusent og leverer varmt tappevann og oppvarming avprivate og offentlige bygg og boliger i Oslo. Hafslund Celsio samler inn, behandler og tar varepå forskjellige typer personopplysninger i sin virksomhet som fjernvarmeleverandør.

Dette vil være personlig informasjon, avtale- og transaksjonsdata, betalings- og kredittopplysninger, tekniske data og forbruksdata. I tillegg samler vi inn data brukes for å sikre bruken av våre tjenester og anlegg, for eksempel passord og påloggingsinformasjon, sikkerhetslogger og opptak fra overvåkningskamera, samt data som er samlet inn med informasjonskapsler (cookies) eller lignende tekniske løsninger, om din bruk av våre tjenester.

Er det noe du lurer på om våre produkter og tjenester, eller opplever du driftsfeil i ditt område? Ta kontakt med Hafslund Celsio ved å kontakte kundeservice.

For generelle henvendelser om personvern, kan du kontakte personvern@hafslund.no .

Hafslund Hovedgård

Hafslund Hovedgård & Konferansesenter tilbyr kurs & konferanse, overnatting og restaurantopplevelser for virksomheter. I den forbindelse behandler Hafslund AS, avdeling Hafslund Hovedgård, personopplysninger om besøkende knyttet til dette.

For Hafslund Hovedgård gjelder denne personvernerklæringen , som beskriver hvordan Hafslund behandler personopplysninger knyttet til nettsiden deres og opphold på hovedgården.

Hvordan samler vi inn opplysninger om deg?

Personopplysningene Hafslund behandler, kommer fra:

  • deg, når du bestiller eller bruker våre tjenester, fyller ut et skjema, deltar i en undersøkelse eller konkurranse, inngår en avtale med oss, oppretter en konto, går til nettstedet vårt eller på andre måter samhandler med oss.
  • tredjeparter, for eksempel offentlige adresseregistre, kredittopplysningsbyråer, inkassobyråer, installasjonspartnere, markedsføringspartnere, strømselskaper, forsikringsselskaper og andre dataleverandører.
  • Informasjon utledet fra annen informasjon, enten generert eller oppgitt, slik som markedsføringssegmenter og annen informasjon om våre brukeres vaner for å bedre forstå disse.

Vi bruker dine personopplysninger til forhåndsdefinerte formål på grunnlag av avtale, samtykke, juridisk forpliktelse og berettiget interesse.

Hvem har tilgang til dine personopplysninger?

Taushetsplikt

Alle ansatte i Hafslund har taushetsplikt.Taushetsplikten omfatter, men er ikke begrenset til, informasjon om konsernet, andre selskaper i konsernet, kunder, ansatte og enkeltpersoner, leverandører, samarbeidspartnere, aksjonærer m.m.

Der det er aktuelt, kan vi dele dine personopplysninger med:

Forretningspartnere

Vi deler personopplysninger med våre forretningspartnere ut fra berettiget interesse og i den utstrekning det er tillatt etter gjeldende lovgivning. Eksempler på slike situasjoner:

  • Dersom du har kjøpt våre produkter og tjenester fra en forretningspartner, må vi ofte utveksle opplysninger om deg som en del av håndteringen av dette forholdet og ditt kjøp – for eksempel for å kunne identifisere din bestilling og for at vi skal kunne betale dem.
  • Dersom du kjøper produkt eller tjeneste fra en av våre forretningspartnere gjennom oss, inngår du avtale med den forretningspartneren som selger produktet eller tjenesten. Hafslund fakturerer deg bare direkte som del av avtalen med selgeren. Hafslund kan gi dine personopplysninger til en slik forretningspartner for å sluttføre kjøpet ditt og for at vi skal kunne betale dem.
  • Våre samarbeidspartnere er blant annet inkassobyråer, forsikringsselskaper, og annonsepartnere som forklart i retningslinjer for informasjonskapsler.
  • Samarbeidspartnere og underleverandører vil kunne få innsyn i opplysningene hvis dette er nødvendig for å utføre tjenester for oss. Våre samarbeidspartnere kan ikke bruke personopplysningene til andre formål enn å yte tjenesten som er avtalt med oss.
  • I lovbestemte tilfeller, eksempelvis ved pålegg fra domstolene, politiet eller andre offentlige myndigheter, i henhold til strenge forhåndsdefinerte prosesser.

Samtykke, avtale eller forespørsel

Vi kan dele dine personopplysninger dersom du gir oss samtykke til det. Noen av våre produkter og tjenester tillater at du deler dine personopplysninger med andre.

Vi kan også dele dine personopplysninger med tredjepart dersom dette er nødvendig for å kunne oppfylle våre forpliktelser i henhold til avtalen med deg, eller for å kunne ta hånd om en forespørsel fra deg.

Som eksempel gir vi videre adressen din til post-, kurer- eller installasjonstjenester for å kunne levere et produkt eller en tjeneste du har bestilt.

Våre underleverandører

Vi bruker underleverandører til levering av tjenester. Slike underleverandører kan ha tilgang til dine personopplysninger og behandler dem på vegne av oss, men de har ikke tillatelse til å bruke personopplysningene til andre formål enn å levere den tjenesten som er avtalt med oss.

Gjennom hensiktsmessige avtaler sikrer vi at behandlingen av personopplysninger skjer i overensstemmelse med denne erklæringen. Typiske tjenesteleverandører som behandler personopplysninger, er blant annet betalings- og faktureringspartnere og IT-program- og tjenesteleverandører.

Sammenslåinger og overtakelser

Dersom vi beslutter å selge, slå sammen eller på andre måter omorganisere virksomheten, kan det innebære at vi gir videre dine personopplysninger til mulige eller faktiske kjøpere og deres rådgivere.

Myndigheter, rettsforfølgning og rett

Vi vil gi dine opplysninger til kompetente myndigheter, for eksempel politiet, i den utstrekning det er påkrevd etter loven.

Vi kan også gi videre dine personopplysninger i forbindelse med rettssaker eller på anmodning fra en myndighet på grunnlag av gjeldende lovgivning, rettsavgjørelse eller i forbindelse med en rettssak eller myndighetsprosess, eller som på andre måter er påkrevd eller tillatt etter loven.

Overfører Hafslund personopplysninger til tredjeland?

Noen av våre tjenesteleverandører driver internasjonal virksomhet, noe som betyr at data noen ganger befinner seg utenfor Det europeiske økonomiske samarbeidsområde.

Når personopplysninger overføres til land utenfor EU eller EØS, vil Hafslund ta hensiktsmessige forholdsregler, og følge pålagte plikter og regelverk.

Hvor lenge lagrer vi personopplysningene dine?

Vi sletter eller avidentifiserer personopplysninger når de ikke lenger er nødvendige til det formålet de ble innhentet for. Dine personlige detaljer og transaksjonsdata kommer ikke til å beholdes lenger enn angitt i gjeldende lovgivning:

  • Bokføringsloven: Opptil 6 år
  • Foreldelsesloven: Opptil 3 år
  • Forskrift om kraftomsetning og nettjenester: Opptil 3 år
  • Skatteforvaltningsloven: Opptil 10 år

Hvordan beskytter vi personopplysningene dine?

Vi i Hafslund tar personvern på alvor og følger personvernprinsippene. Vi baserer oss på anerkjente standarder og metoder for å beskytte personopplysninger mot brudd på konfidensialitet, integritet og tilgjengelighet. 

Hafslund har iverksatt hensiktsmessige og egnedepersonellmessige, teknologiske, organisatoriske og fysiskesikringstiltak for å beskytte personopplysninger mot brudd på personopplysningssikkerheten, uautorisert tilgang til og utlevering av personopplysninger.

Vi har etablert et styringssystem og en styringsmodell for informasjonssikkerhet og personvern som tydelig definerer og beskriver roller og ansvar. Våre retningslinjer gir detaljert informasjon om håndtering av personopplysninger.

Når vi inngår avtale med tredjepartsleverandører om å levere tjenester som kan gi dem tilgang til dine personopplysninger, krever vi i avtalevilkår at de innfører lignende sikkerhetskontroller.

Hva er mine rettigheter?

Du har flere rettigheter i forbindelse med behandlinger av dine personopplysninger:

Innsyn: Du kan ta kontakt med oss om du ønsker å få fullt innsyn om hva slags personopplysninger vi har registrert på deg.

Retting: Dersom personopplysningene vi besitter om deg er uriktige, kan du når som helst ta kontakt med Hafslund og kreve at vi retter opp i dette. Retting kan være aktuelt der det av ulike årsaker er registrert uriktige opplysninger hos oss om deg.

Sletting: Du kan når som helst be oss om å slette dine personopplysninger. Det vil vi respektere og følge opp med mindre vi av andre grunner er pålagt å oppbevare dine personopplysninger, eller har et annet behandlingsgrunnlag for å oppbevare dem. For eksempel kan vi være pålagt og/eller ha berettiget interesse av å oppbevare personopplysninger av hensyn til Hafslunds interesse eller på grunn av lovregler som i bokføringsloven. Dersom du ønsker noen opplysninger slettet, og vi ikke har anledning til å gjøre det, vil du få en begrunnelse.

Begrensning av behandlingen: Du kan i samsvar med personvernlovgivningen også kreve at vår behandling av dine personopplysninger begrenses, dersom vilkårene for dette etter personvernlovgivningen er oppfylt. Dersom behandlingen begrenses, vil dine personopplysninger kun lagres. Dette gjelder imidlertid ikke dersom du til tross for begrensning har samtykket til en annen form for behandling, eller slik viderebehandling skjer med et annet behandlingsgrunnlag (for eksempel for å forfølge et rettskrav).

Innsigelsesrett: Dersom vilkårene etter personvernlovgivningen er oppfylt kan du også protestere mot visse behandlingsaktiviteter som vi foretar. Dersom du inngir en slik protest, vil vi ikke lenger behandle disse personopplysningene, med mindre vi kan påvise at det foreligger tvingende berettigede grunner for videre behandling.

Dersom du ønsker å gjøre en av dine rettigheter gjeldende kan du ta kontakt med oss i Hafslund ved å kontakte personvern@hafslund.no . For komplett oversikt over dine rettigheter kan du se GDPR kapittel 3 .

Endringer i denne personvernerklæringen

Hafslund forbeholder seg retten til å endre denne personvernerklæringen. Eventuelle endringer i personvernerklæringen vil bli varslet i aktuelle kanaler, på vårt nettsted eller ved direkte kommunikasjon til deg i forbindelse med tjenester du benytter.

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) på nettsidene våre. De fleste utfører essensielle funksjoner for nettsiden, og noen få brukes til analyse. Les mer i vår cookie-erklæring