Grått areal langs E18 skal gi soldrevne lastebiler
Statens vegvesen og Hafslund skal utforske om solcelleanlegg langs norske veger kan bidra til utslippsfri tungtransport.
Sandefjord blir vertskap for det første prosjektet i sitt slag i Norge, som etter planen skal være i drift til sommeren.
Grått blir grønt
Solcelleanlegget skal bygges på såkalt «gråareal» ved E18 ved Stokke i Vestfold. Ved å utnytte dette arealet produseres fornybar energi uten nye inngrep i naturen. Solkraften skal brukes til ladestasjon for tungbiler, og blir landet første solcelleanlegg langs veg.
– Vårt mål er å sikre samfunnet nok kraft på en mest mulig skånsom måte for naturen. Å bygge solkraft langs veger vil være en effektiv og bærekraftig bruk av arealer, men det er foreløpig uprøvd i Norge. Erfaringer fra dette prosjektet vil derfor bli viktig for fremtidig utvikling av fornybar kraft på gråarealer, sier senior prosjektutvikler Knut Bråten i Hafslund.
Solcelleanlegget vil ha en årlig produksjon på rundt 500 MWh, som tilsvarer 3 000 ladeøkter per år.
Sandefjord kommune har vært viktig for tilretteleggingen, og har nettopp vedtatt arealplanen for det 5,5 mål store kraftområdet.
Krafttak for tungbiler
Ladestasjonen blir en del av døgnhvileplassen som er bygd ut av Furulund kro, og det er ladeselskapet Fastcharge som skal bygge og drifte ladeanlegget.
Fastcharge, som eies av Hafslund og Obligo, bygger et landsomfattende ladenettverk for tungbiler. Den første ladestasjonen på Alnabru i Oslo åpnet tidligere i år, og flere stasjoner er under utvikling, inkludert en på Ramsum som åpner snart. Deretter følger Rudshøgda, som skal stå ferdig i 2024, og oppstarten for bygging ved Furulund kro. Fastcharge har et ambisiøst byggeprogram for 2025 med mål om å tilby lading på en rekke lokasjoner i Sør-Norge.
Utfordrende drift
Avdelingsdirektør Tore Jan Hansen i Statens vegvesen understreker at dette er et pilotprosjekt, og det viktigste er å vinne erfaringer for å kunne bidra best mulig til det grønne skiftet.
– Det vil være en del utfordringer med å ha et solcelleanlegg like ved en høytrafikkert veg, blant annet knyttet til brøyting og salting. Nå skal vi teste dette i praksis. Hva vi lærer, er viktigere enn antall kilowatt vi produserer. Målet er at dette prosjektet kan vise veg for lignende anlegg langs riksveger andre steder i landet, sier Tore Jan Hansen.
Han understreker at strømmen som produseres skal brukes til vegformål. Statens vegvesen krever av sine entreprenører at driften av riksvegene i størst mulig grad skal skje med lavutslipps kjøretøy og maskiner, men ladekapasiteten er begrenset.
Statens vegvesen har også planer for å utnytte solkraft på E18 Vestkorridoren i Bærum . Her planlegges solceller på støyskjermer som skal forsyne inngangspartiet til Høviktunnelen. Men dette prosjektet ligger noen år fram i tid.
For mer informasjon:
Jonas Bangsund
Kommunkasjonssjef sol- og vindkraft