Hopp til hovedinnhold

Miljøgata Gran

Vårt aller største prosjekt hittil. Hafslund fikk jobben som leverandør av infrastruktur og komplett ladeløsning for Statens Vegvesens sitt pilotprosjekt for 100% utsippsfrie veiprosjekter.

a man in a yellow jacket is standing next to a blue trailer .

Prosjektperiode

2023-2024

Andel elektrisk maskinpark

~95%

Miljøgata Gran er et veiprosjekt i Gran kommune som omfatter bygging av hovedvei, gang- og sykkelvei, fortau og grøntrabatter. Statens Vegvesen har benyttet prosjektet som en pilot for konseptet utslippsfrie byggeplasser. Målet om en 100 % utslippsfri maskinpark ble nesten oppnådd, med 95 % elektriske maskiner og 5 % maskiner drevet av biodrivstoff, hvor elektrisk teknologi ikke var tilgjengelig.

Hafslund hadde totalansvar for å levere en helhetlig løsning for strømforsyning og lading i prosjektet. Dette omfattet planlegging av byggestrøm og infrastruktur tilpasset maskinlisten og behovene i de ulike prosjektfasene. Vi fungerte som koordinerende ledd mellom elektroinstallatør for lavspent- og høyspentanlegg, leverandører av ladeutstyr og energiteknologi, samt dataplattformleverandør. Ved å ta denne rollen frigjorde vi entreprenør og byggherre fra å måtte følge opp flere aktører for å sikre en komplett energiløsning. Gjennom vår serviceavtale tilbød vi også førstelinjesupport for alle leveranser.

To riggplasser med batteri og hydrogen

Prosjektet benyttet to riggplasser: én tilknyttet strømnettet via en provisorisk nettstasjon, og én som var helt offgrid, drevet av en hydrogenbrenselcelle fra NAPOP. Brenselcellen leverte 65 kW elektrisk effekt ved bruk av grønt hydrogen. Riggplass 1, med nettstasjon, hadde flest hurtigladere, mens riggplass 2, som var offgrid, tilbød lading når kapasiteten tillot det.

Hafslund leverte også tre mobile batterihengere med en kapasitet på 192 kWh og en hurtigladeeffekt på 150 kW. Batterihengerne ladet hovedsakelig på riggplass 1 og ble deretter fraktet til byggegroper for å lade tre 25-tonns beltegravere. Batterihengerne var essensielle for å sikre effektiv lading uten at maskinene måtte flyttes unødig. På en typisk 12-timers arbeidsdag var det behov for 3–4 ladinger per maskin.

Innsamling av energidata

Innsamling og analyse av energidata var en viktig del av prosjektet. Statens Vegvesen ønsket å høste erfaringer om effektbehov, energiforbruk ved ulike arbeidsoperasjoner og påvirkning av temperatur. Smarte byggestrømskap overvåket og registrerte energiforbruk per kurs, som muliggjorde styring av strømforbruk og sikret oppetid.

I tillegg ble Naeva sin dataplattform brukt til å samle informasjon om energiforbruk og utstyr. Plattformen ga en helhetlig oversikt over drift, lading og strømstyring, og var et verdifullt verktøy for både rapportering og optimalisering av anleggsplassen.

Videoer fra Gran

illustrasjon

Har du spørsmål eller ønsker du råd?

La oss ta en prat, helt uforpliktende, selvfølgelig!

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) på nettsidene våre. De fleste utfører essensielle funksjoner for nettsiden, og noen få brukes til analyse. Les mer i vår cookie-erklæring